Khamis, 26 Februari 2009

MASJID JUBLI PERAK SULTAN ISMAIL PETRA



Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra, Kelantan yang dimulakan pembinaan pada tahun 2005 menarik perhatian umum kerana reka bentuk asing di tengah penempatan masyarakat Melayu.

Ramadan lalu, masjid yang diberi jolokan masjid Beijing di Rantau Panjang itu mula dibuka bagi solat tarawih walaupun kerja-kerja pembinaan masih belum siap sepenuhnya. Seperkara lagi yang turut mencuri tumpuan ialah solat hampir sepanjang bulan itu pula diimamkan oleh imam undangan yang berasal dari perkampungan Jian Wei wilayah Yunan, China, Ali Muhammad Wang Yin Kang, 48.

Tuan Guru Dato Nik Aziz Menteri Besar Kelantan telah mengilhamkan pembenaan masjid ini untuk dibena di negeri Kelantan. Reka bentuk masjid dan kemunculannya merupakan salah satu pendekatan untuk memancarkan bahawa Islam tidak terikat kepada suatu bentuk lambang dan kaum.

Masjid ini masih belum siap sepenunya. Kemudahan seperti bilik kuliah, unit kedai dan klinik akan diadakan bagi memenuhi keperluan masyarakat setempat. Ramai pelancung yang datang ke sini terpegun dengan keindahan dan reka bentuk masjid ini yang jarang terdapat di negara ini.

Tiada ulasan: